Słodziki, Czym zastąpić cukier w diecie?

Wiele osób pyta się o to czy używanie środków słodzących jest dobrym zjawiskiem, czy też złym bądź też na jakich środkach słodzących powinniśmy się opierać. Jest to zagadnienie dość głębokie i postaramy się je omówić od samego początku. Można powiedzieć, że smak słodkości wyssaliśmy – dosłownie i w przenośni – z mlekiem matki. Już od okresu niemowleństwa utożsamiamy sobie smak słodki jako coś bezpiecznego, niezagrażającego naszemu życiu. Natomiast smaki kwaśne, gorzkie, były utożsamiane jako coś toksycznego lub też zepsutego, z tego też względu bardzo mocno łakniemy  do smaku słodkości na co dzień i ciężko jest nam z niego zrezygnować. W tym miejscu możemy powiedzieć, że bardzo wiele pokarmów takich jak soki, batoniki, czy inne przekąski mają swoją podstawę sprzedajnościwłaśnie w słodkim smaku. O ile stosowanie substancji słodzących naturalnych takich jak: stewia, ksylitol czy też erytryol może być całkiem niezłym pomysłem, o tyle powinniśmy unikać środków chemicznych pierwszej grupy – w której znajdują takie słodziki jak aspartam, acesulfam potasu, sukraloza czy też neohesperidine DC, które w bardzo powszechnym stosunku, występują w dużej ilości pokarmach przetworzonych.Możecie kupić je w każdym markecie. Powinniśmy skupić się bardziej na tym, aby omówić środki z grupy tych naturalnych, a więc stewię, ksylitol i erythritol.

Stewia – jest to ekstrakt z rośliny, która cieszy się bardzo dużym stężeniem słodkości, natomiast glikozydy stewiolowe w niej zawarte, potrafią uwalniać większe stężenie insuliny, co później potrafi przekładać się na insulinopodobny czynnik wzrostu. Właśnie wtedy kiedy, jesteśmy w porze po treningowej – jest jak najbardziej wymagany wyrzut insuliny w tak zwanym oknie anabolicznym. Dlatego też, możemy oprzeć się na tym, aby stewia była dodawana do suplementów w okresie potreningowym. Natomiast w trakcie dnia, przed treningiem, rano, pomiędzy posiłkami czy też do posiłków może z powodzeniem używać zarówno erytrolu jak i ksylitolu. Ten ostatni nazywany jest również cukrem brzozowym i ma niebagatelny wpływ na utrzymanie naszego zdrowia, dzięki bardzo niskiemu indeksowi glikemicznemu, który jest równy 8, ma on wpływ na zmniejszone wydzielanie insuliny – co wpływa również pozytywnie na zdrowie u osób z cukrzycą drugiego typu. Ponadto potrafi bardzo fajnie wymorzyć wydzielanie kwasów omega 9, wytwarzanych przez nasza wątrobę, dzięki czemu, możemy również poratować nasz profil lipidowy, chroniąc się przynajmniej przed chorobą sercowo – naczyniową. Oprócz tego możemy jeszcze wziąć pod uwagę zbawienny aspekt na zdrowienaszych kości a także szkliwo zębów, ponieważ ksylitol wpływa pozytywnie na uwalnianie większej ilości wapnia – które jak powszechnie wiadomo, jest potrzebne do prawidłowego rozwoju naszego szkliwa czy też kości, potrafi też ochronić nas przed wieloma chorobami, które związane są z wrzodami żołądka i dwunastnicy. Podsumowując – 40 g ksylitolu czy erytrolu dziennie – spokojnie możemy używać. Pamiętać należy również, że substancje słodzące wyżej opisywane oporne są na zmiany temperaturowe a także można ich używać do słodzenia zimnych i gorącychnapojów, lodów, robić z ich konfitury i wiele innych potraw.

Odpowiedz na post ...